Ansvarsgruppe - Koordinerte tjenester - Prosedyre v. 1.3

1. Bakgrunn for prosedyre for ansvarsgrupper

Mange ansatte i Gjøvik kommune deltar i samarbeid rundt barn, unge og voksne med sammensatte behov. Dette kan være samarbeidsmøter, ansvarsgruppemøter og møter med utgangspunkt i samordning og/eller individuell plan - alle gode arenaer for tverrfaglig samarbeid. Noen ganger kan det være usikkerhet rundt hvilken funksjon de ulike møteformene har, og hva som er hva. Gjøvik kommune har derfor valgt å lage en felles prosedyre for ansvarsgruppemøter.

1.1. Målgruppe

Personer som i perioder av livet har fysiske, psykiske og/eller sosiale vansker og har behov for samordning av tiltak og tjenester fra ulike instanser.

2. Formål

        Formalisere samarbeidet på tvers av sektorer i kommunen ved felles retningslinje for ansvarsgrupper

  • Sikre den lovpålagte plikten kommunen har til å koordinere tjenester.
  • Samordningsplikt jfr Helsedirektoratets veileder - 2022

3. Ansatte som skal følge denne rutinen

q  Sektor Oppvekst

 

q  Sektor Helse og omsorg

 

q  NAV

Viser til Gjøvik kommune EQS for skjemaer til denne rutinen.  

For mer inngående kunnskap om hvert enkelt tjenesteområde: www.gjovik.kommune.no

4. Ansvarsgruppemøter

4.1. Hva er en ansvarsgruppe

Bruk av ansvarsgruppe er ikke lovpålagt, men en god arbeidsform som anbefales for å belyse helheten, sikre samarbeid og gi samordnede tjenester.

Ansvarsgruppe er en gruppe på kommunalt nivå som tillegges ansvar for planlegging av tjenester og oppfølging av den enkelte person.

4.2. Hva er hensikten med å etablere/opprette ansvarsgruppe

Hensikten med å opprette en ansvarsgruppe er å samordne det tverrfaglige samarbeidet for personer med flere tjenester - sikre brukermedvirkning, riktige tjenester, ansvarsfordeling og relevant informasjonsflyt.

4.3. Etablering av ansvarsgruppe

Behov for etablering/opprettelse av ansvarsgruppe må vurderes ut fra personens sammensatte behov for langvarige tjenester og koordinering. Vurdering gjøres i samarbeid med den det gjelder/foresatte.

Det skal innhentes samtykke ved opprettelse av ansvarsgruppen. Den det gjelder/foresatte skal sikres god informasjon relatert til samtykket Ansvarsgruppe_Samtykkeerklæring_Mal

 

Etablering av ansvarsgruppe kan også drøftes i et samarbeidsmøte hvor aktuelle tjenesteytere inviteres til tverrfaglig drøfting. Hyppighet på møter skal tilsvare den til enhver tid gjeldende situasjon, men ofte to til fire ganger i året.

For personer som har barnekoordinator, koordinator og/eller individuell plan er det som hovedregel aktuelt å opprette ansvarsgruppe.

 

Ved behov for utredning/ veiledning av Habiliteringstjenesten for barn og unge, skal det opprettes ansvarsgruppe, så fremt foresatte ikke ønsker det.

4.4. Aktuelle deltakere i en ansvarsgruppe

Den det opprettes ansvarsgruppe for skal selv være med å bestemme hvem som skal delta.

 

        Ansatte som har ansvar og oppgaver for tjenestetilbudet til personen skal delta.

        Det skal ikke være for mange deltakere i en ansvarsgruppe. Vanlig størrelse skal være 4-6 personer, og alle møter forberedt.

        Til enkelte møter kan en innkalle fagpersoner som ikke er faste medlemmer av ansvarsgruppa. Disse kan også motta referat.

 

Tjenestebehovet endrer seg gjennom livsløpet, noe som betyr at sammensetningen i ansvarsgruppa også skifter. Sammensetning vurderes ved alle overganger. For eksempel fra barnehage til grunnskole, grunnskole til videregående og videre over i utdanning og arbeid/aktivitet.

 

Ved bytte av medlemmer i ansvarsgruppa (fagpersoner) skal overlapping skje utenom ansvarsgruppemøtene.

4.4.1. Ledelse av ansvarsgruppa

Innebærer ansvar for at ansvarsgruppen utformer et helhetlig tjenestetilbud og samordne egen tjeneste, og andre velferdstjenester den det gjelder har behov og krav på.  Leder skal være bindeledd mellom medlemmer i ansvarsgruppa.

Leder skal planlegge, innkalle og lede møter – samt sørge for formøter/ avklaringer før ansvarsgruppemøtene.  

I tilfeller der det er oppnevnt koordinator skal det avklares skriftlig, hvem som er leder for ansvarsgruppemøtene. Det kan eksempelvis være hensiktsmessig at rektor leder møtene, selv om det er koordinator.

Leder skal snakke med den det gjelder/foresatte som forberedelse til møtet.

Leder skal sørge for at det skrives et kortfattet referat med klare konklusjoner, avtaler, ansvar og frister.

Leder skal sørge for at ansvarsgruppemøter gjennomføres i tråd med gjeldende mal for gjennomføring.

5. Ressurser